Jste zde: Home Uncategorised

KANCELÁŘ ZP (Kancelář zdravotního pojištění z. s.) je institucí, zajišťující společné, horizontální úkoly v rámci samosprávného systému veřejného zdravotního pojištění České republiky. Na základě českých právních předpisů, evropských nařízení, mezinárodních smluv a úmluv, popřípadě na základě pověření zdravotními pojišťovnami vykonává následující funkce:

 

  • KANCELÁŘ ZP zajišťuje shromažďování, zpracování, evidence a analýzy dat a číselných údajů pro podporu a rozvoj společných činností v oblasti zdravotního pojištění, zejména zpracování dat nutných k zajištění očkování a úhrady léčivých přípravků, obsahujících očkovací látky pro pravidelná očkování (tzv. clearingové centrum) a dat o vysoce inovativních léčivých přípravcích (VILP)
  • KANCELÁŘ ZP je styčným orgánem České republiky pro oblast zdravotního pojištění a poskytování péče na základě zmocnění dle čl. 1, odst. 2b) nařízení EP a Rady č. 987/09. Tuto roli vykonává ve vztahu ke státům EU, EHP a Švýcarsku.
  • KANCELÁŘ ZP je vnitrostátním kontaktním místem pro přeshraniční zdravotní služby, poskytované za přímou úhradu ve smyslu §14 zákona č. 48/1997 Sb. a Směrnice EP a Rady č. 24/2011 o uplatňování práv pacientů v přeshraniční zdravotní péči
  • KANCELÁŘ ZP je pověřenou institucí pro určování aplikovatelné legislativy o sociálním a zdravotním pojištění u neaktivních osob ve vztahu k osobám ze států EU, EHP a Švýcarska. Pro oblast výjimek z příslušnosti k právním předpisům spolu s Českou správou sociálního zabezpečení i u osob aktivních (čl. 16 nařízení EP a Rady č. 883/04 + mezinárodní smlouvy)
  • KANCELÁŘ ZP plní roli přístupového místa pro elektronickou výměnu dat a dokumentů mezi českým systémem veřejného zdravotního pojištění a ostatními státy dle čl. 1, odst. 2a a čl. 88, odst. 1 nařízení EP a Rady č. 987/09
  • KANCELÁŘ ZP je příslušným orgánem pro provádění mezinárodní „Úmluvy OECD o vzájemné správní pomoci v daňových záležitostech“ na území České republiky v oblasti zdravotního pojištění (dle přílohy B této Úmluvy).
  • KANCELÁŘ ZP je styčným orgánem ČR pro provádění bilaterálních prezidentských smluv o sociálním zabezpečení, kryjících oblast zdravotního pojištění (smlouvy se Srbskem, Makedonií, Černou Horou a Tureckem)
  • KANCELÁŘ ZP je pokračovatelem Centra mezistátních úhrad (CMU), které vzniklo v roce 2001 a které od roku 2016 vystupuje pod novým, změněným názvem. Kancelář sdružuje všechny veřejné zdravotní pojišťovny, činné v ČR. Statutárním orgánem je ředitel KANCELÁŘE ZP. Nejvyšším orgánem je správní Rada KANCELÁŘE ZP. Na činnosti Rady se v otázkách, týkajících se zajištění závazků ČR, podílí i zástupci Ministerstva zdravotnictví, Ministerstva práce a sociálních věcí a Ministerstva financí.KANCELÁŘ ZP reprezentuje český systém zdravotního pojištění a zdravotní péče ve vztahu k celkem 35 státům EU, EHP, Švýcarsku a smluvním státům. Pro oblast spolupráce při vymáhání odvodů na základě Úmluvy OECD pak ve vztahu k dalším 7 státům.

V rámci výše uvedených funkcí a na základě svých stanov zabezpečuje zejména následující činnosti:

Informační servis a poradenská činnost

Shromažďuje a poskytuje informace o nárocích a povinnostech občanů i institucí v oblasti zdravotní péče a zdravotního pojištění.

Informuje mimo jiné o výkladu českých a nadnárodních právních předpisů, dokladech potřebných pro uplatnění nároků, kontaktech na instituce, právech pacientů a postupech pro podávání stížností, resp. možnostech řešení sporů, předpisech o standardech kvality a bezpečnosti poskytování zdravotních služeb atd.

Prostřednictvím www stránek, informačních materiálů, tisku, telefonické a e-mailové služby informuje české i zahraniční subjekty nejen o nárocích a povinnostech, ale i o administrativních procedurách, potřebných k jejich uplatnění.

Metodická činnost

KANCELÁŘ ZP zpracovává společnou metodiku provádění mezinárodního práva pro české zdravotní pojišťovny.

Zodpovídá též za zpracování a zajištění dokladů pro faktické provádění mezinárodních závazků ČR.

Příslušnost k právním předpisům

KANCELÁŘ ZP je spolu s Českou správou sociálního zabezpečení spoluodpovědné za posuzování žádostí o výjimku z příslušnosti k českým, nebo zahraničním právním předpisům o sociálním zabezpečení, včetně zdravotního pojištění.

Od 1. 5. 2010 je KANCELÁŘ ZP zodpovědné i za řešení horizontálních otázek souvisejících s příslušností k právním předpisům neaktivních osob.

Mezinárodní úhrada nákladů na péči

KANCELÁŘ ZP zodpovídá za zajištění úhrady nákladů za léčení českých pojištěnců ve státech EU, EHP, Švýcarska a ve smluvních státech.

Stejně tak zajišťuje pro české veřejné zdravotní pojišťovny úhradu nákladů, které vynaložily na léčení

pojištěnců ze států EU, EHP, nebo smluvních států na území ČR. O podmínkách úhrady nákladů jedná KANCELÁŘ ZP s partnerskými styčnými institucemi v ostatních státech.

KANCELÁŘ ZP tak zodpovídá za úhradu českých pohledávek zahraničními styčnými orgány a na druhou stranu za úhradu českých závazků českými ZP.

Spolupráce s orgány ČR a EU a legislativní činnost

KANCELÁŘ ZP se ve spolupráci s Ministerstvem zdravotnictví a Ministerstvem práce a sociálních věcí podílí na přípravě nových mezinárodních smluv o sociálním zabezpečení a správních ujednání k těmto smlouvám. KANCELÁŘ ZP se spolu s orgány státní správy úzce podílí na přípravě nových norem evropského práva v této oblasti. Spolupracuje na přípravě českých legislativních změn, týkajících se zdravotního pojištění.

Pracovníci KANCELÁŘE ZP jsou členy Technické komise a Účetní komise (v rámci Evropské komise - DG Employment), které řeší praktické otázky a důsledky evropské koordinace systémů sociálního zabezpečení. Jsou členy i řady dalších evropských i národních komisí, pracovních skupin, nebo jinak definovaných orgánů.

Statistiky a analýzy

KANCELÁŘ ZP shromažďuje, zpracovává a analyzuje data pro podporu a rozvoj společných činností v oblasti zdravotního pojištění. Shromažďuje a analyzuje data od poskytovatelů a ZP o použití a úhradě léčivých přípravků, obsahujících očkovací látky pro pravidelná očkování (tzv. clearingové centrum). Analyzuje také data o použití a efektivitě vysoce inovativních léčivých přípravků (VILP). Vede statistiky, které slouží orgánům státní správy i zdravotním pojišťovnám k lepšímu plánování předpokládaných příjmů a výdajů, spojených s mezinárodními závazky ČR ad..

Dohody

KANCELÁŘ ZP uzavírá se zahraničními styčnými místy dohody, usnadňující praktické a efektivní provádění mezinárodních smluv.

Správní pomoc

KANCELÁŘ ZP poskytuje správní pomoc českým i zahraničním pojištěncům, nositelům zdravotního pojištění, zdravotnickým zařízením a zaměstnavatelům, a to například ve věci ověřování pojištění a zajišťování nárokových dokladů pro účely proplacení nákladů, ocenění ceny zdravotní péče v ČR pro dodatečnou náhradu nákladů, ověření oprávněnosti poskytování služeb poskytovatelem, nebo přístupnosti poskytovatele pro osoby se zdravotním pojištěním, pomoc při vymáhání pojistného, nebo náhrady škody v jiných státech atd.

Správa společného informačního systému AP CMU

KANCELÁŘ ZP vytvořila a spravuje komplexní společný informační systém AP CMU pro zpracování mezinárodní agendy v oblasti zdravotního pojištění, který byl připraven jako národní přístupový bod pro komunikaci s ostatními členskými státy. V systému pracují pracovníci všech zdravotních pojišťoven i KANCELÁŘE ZP. Systém je propojen s kmenovými informačními systémy všech zdravotních pojišťoven i KANCELÁŘE ZP. V rámci informačního systému jsou zpracovávány závazky a pohledávky za zdravotní péči, ale i nároky jednotlivých občanů a členů jejich rodin. Po dokončení nadnárodní části řešení bude jeho prostřednictvím český systém elektronicky propojen s institucemi všech ostatních států.

 

Aktualizováno: 2. 3. 2019 19:47

Kancelář ZP byla Radou KZP pověřena revizí a rozvojem systému sledování a zpracování kvantitativních a kvalitativních ukazatelů poskytované zdravotní péče. V současné době je mimo jiné připravována aktualizace statistik vykázané nemocniční péče dostupných zde (doplnění o data roku 2017), dále pak revize dříve schválených a dokončení rozpracovaných ukazatelů.

V Praze dne 31.1.2019

JUDr. Ladislav Švec, ředitel

Aktualizováno: 31. 1. 2019 22:24

Z údajů o evropském pohybu pojištěnců, vyhledávajících cíleně péči v jiné zemi EU a hradících náklady ze svého přímo poskytovateli vyplývá, že je Česko pátou nejčastější destinací pro poskytování takto přímo hrazené péče. Převážnou většinu pacientů za přímou úhradu představují pojištěnci Polska. Těch bylo takto léčeno cca 20 000. Viz graf níže:

Číst dál: ...

Aktualizováno: 31. 1. 2019 22:18

Z prvních dat o vyúčtování nákladů na přeshraniční péči vyplývá, že v loňském roce přibylo prostřednictvím Kanceláře ZP do českého zdravotnictví o 399 mil. CZK více, než kolik bylo uhrazeno za péči čerpanou českými pojištěnci v zahraničí. Celkové uhrazené a vykázané náklady na péči, poskytnutou cizím pojištěncům v ČR, tvořily téměř 1,5 mld. CZK. Ošetřeno a léčeno bylo více než 230.000 cizích pojištěnců. Více infomací v tabulce:

Přeshraniční péče

počet případů

CZK

CZ pohledávky

232 557

1 425 592 035,43

EU pohledávky

156 073

1 016 149 899,93

Úhrady do EU

 

879 054 325,13

Úhrady z EU

 

1 278 073 481,62

V Praze dne 31.1.2019

JUDr. Ladislav Švec, ředitel

Aktualizováno: 31. 1. 2019 22:17

Jakou péči srbskému pojištěnci poskytnout?

  • Ve většině případů půjde o péči nutnou a neodkladnou.
  • Dále se může jednat o péči plánovanou, která má být ale s poskytovatelem zdravotních služeb předjednána, nebo o péči v plném rozsahu v případě srbských důchodců žijících v ČR.
  • Rozsah péče je vždy definovaný v Potvrzení o registraci (viz dále)

Jakým dokladem se má prokázat?

  • Měl by se prokázat Potvrzením o registraci vydaným českou zdravotní pojišťovnou, u které se měl před návštěvou zdravotnického zařízení srbský pojištěnec registrovat a předložit tam svůj formulář SRB/CZ 111.
  • V urgentních případech se může prokázat přímo formulářem SRB/CZ 111 (postup viz dále).
  • Potvrzení o registraci musí obsahovat definovaný rozsah péče, české číslo pojištěnce a dobu platnosti.

Komu a jak péči vyúčtovat? Kdo ji zaplatí?

  • Péči je třeba účtovat české zdravotní pojišťovně, která vystavila Potvrzení o registraci.
  • Péči je třeba vykázat výkonově v druhu pojištění 4 a samostatnou fakturou se samostatnými dávkami podle Seznamu zdravotních výkonů (vyhláška č. 134/1998 Sb. v platném znění). Hradí se na základě smlouvy s daným poskytovatelem zdravotních služeb, popřípadě na základě platné úhradové vyhlášky.
  • Poskytovatel péče obdrží platbu ve stejné výši a v běžném termínu jako u českých pojištěnců.
  • Náklady na péči jsou českou ZP přeúčtovány srbské kompetentní instituci, která je zaplatí.

Jak postupovat, pokud se pacient prokáže formulářem SRB/CZ 111?

  • Ambulantní ošetření
    • Po pacientovi lze vyžadovat platbu v hotovosti. Platí regulovaná maximální cena dle platného Cenového předpisu MZ.
    • Srbská kompetentní instituce může vynaložené náklady do určité výše pacientovi proplatit, pokud jí předloží doklad o zaplacení a lékařskou zprávu.
    • Zdravotnické zařízení také může pacienta samo zaregistrovat u české zdravotní pojišťovny pomocí formuláře SRB/CZ 111 potvrzeného srbskou kompetentní institucí. Následuje pak výše uvedený postup vykazování.
  • Hospitalizace
    • Pacient si v nemocnici zvolí českou zdravotní pojišťovnu. U této pojišťovny nemocnice pacienta pomocí formuláře SRB/CZ 111 potvrzeného srbskou kompetentní institucí zaregistruje. Následuje pak výše uvedený postup vykazování.

Co dělat pokud se pacient neprokáže žádným z uvedených dokladů?

  • Ambulantní ošetření – lze požadovat platbu v hotovosti (viz výše).
  • Hospitalizace – lze požadovat platbu v hotovosti.
  • U obou typů ošetření lze ze Srbska dodatečně vyžádat formulář SRB/CZ 111. Pro jeho získání je nezbytné znát kompletní údaje pacienta, jeho zahraniční pojišťovnu a případně mít kopii jeho cestovního dokladu.
  • Formulář lze vyžádat prostřednictvím KZP, zdravotní pojišťovny, srbského styčného místa nebo rodinných příslušníků pacienta.
  • Ne vždy se podaří formulář dodatečně získat. Jeho vystavení může trvat i velmi dlouho.
  • Po získání formuláře následuje výše uvedený postup vykazování.

Existují nějaké další povinnosti?

  • Hospitalizace srbského pojištěnce má být neprodleně oznámena české zdravotní pojišťovně, která vydala Potvrzení o registraci. Buď formulářem CZ/SRB 113, nebo neformálně s uvedením diagnózy a předpokládané doby hospitalizace.

No koho se obrátit pro více informací?

  • Na českou zdravotní pojišťovnu, jejího specialistu na EU a zahraničí.
  • Na Kancelář zdravotního pojištění, styčné místo ČR pro oblast zdravotní péče, tel.: 236 033 411, Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript..

 

Aktualizováno: 24. 8. 2018 12:53

Jakou péči tuniskému pojištěnci poskytnout?

  • Ve většině případů půjde o péči nutnou a neodkladnou.
  • Dále se může jednat o péči plánovanou, která má být ale s poskytovatelem zdravotních služeb předjednána, nebo o péči v plném rozsahu v případě tuniských důchodců žijících v ČR, nebo tuniských pracovníků vyslaných do ČR.
  • Rozsah péče je vždy definovaný v Potvrzení o registraci (viz dále)

Jakým dokladem se má prokázat?

  • Měl by se prokázat Potvrzením o registraci vydaným českou zdravotní pojišťovnou, u které se měl před návštěvou zdravotnického zařízení tuniský pojištěnec registrovat a předložit tam svůj formulář TN/CZ 111.
  • V urgentních případech se může prokázat přímo formulářem TN/CZ 111 (postup viz dále).
  • Potvrzení o registraci musí obsahovat definovaný rozsah péče, české číslo pojištěnce a dobu platnosti.

Komu a jak péči vyúčtovat? Kdo ji zaplatí?

  • Péči je třeba účtovat české zdravotní pojišťovně, která vystavila Potvrzení o registraci.
  • Péči je třeba vykázat výkonově v druhu pojištění 4 a samostatnou fakturou se samostatnými dávkami podle Seznamu zdravotních výkonů (vyhláška č. 134/1998 Sb. v platném znění). Hradí se na základě smlouvy s daným poskytovatelem zdravotních služeb, popřípadě na základě platné úhradové vyhlášky.
  • Poskytovatel péče obdrží platbu ve stejné výši a v běžném termínu jako u českých pojištěnců.
  • Náklady na péči jsou českou ZP přeúčtovány tuniské kompetentní instituci, která je zaplatí.

Jak postupovat, pokud se pacient prokáže formulářem TN/CZ 111?

  • Ambulantní ošetření
    • Po pacientovi lze vyžadovat platbu v hotovosti. Platí regulovaná maximální cena dle platného Cenového předpisu MZ.
    • Tuniská kompetentní instituce může vynaložené náklady do určité výše pacientovi proplatit, pokud jí předloží doklad o zaplacení a lékařskou zprávu.
    • Zdravotnické zařízení také může pacienta samo zaregistrovat u české zdravotní pojišťovny pomocí formuláře TN/CZ 111 potvrzeného tuniskou kompetentní institucí. Následuje pak výše uvedený postup vykazování.
  • Hospitalizace
    • Pacient si v nemocnici zvolí českou zdravotní pojišťovnu. U této pojišťovny nemocnice pacienta pomocí formuláře TN/CZ 111 potvrzeného tuniskou kompetentní institucí zaregistruje. Následuje pak výše uvedený postup vykazování.

Co dělat pokud se pacient neprokáže žádným z uvedených dokladů?

  • Ambulantní ošetření – lze požadovat platbu v hotovosti (viz výše).
  • Hospitalizace – lze požadovat platbu v hotovosti.
  • U obou typů ošetření lze z Tuniska dodatečně vyžádat formulář TN/CZ 111. Pro jeho získání je nezbytné znát kompletní údaje pacienta, jeho zahraniční pojišťovnu a případně mít kopii jeho cestovního dokladu.
  • Formulář lze vyžádat prostřednictvím KZP, zdravotní pojišťovny, tuniského styčného místa nebo rodinných příslušníků pacienta.
  • Ne vždy se podaří formulář dodatečně získat. Jeho vystavení může trvat i velmi dlouho.
  • Po získání formuláře následuje výše uvedený postup vykazování.

No koho se obrátit pro více informací?

  • Na českou zdravotní pojišťovnu, jejího specialistu na EU a zahraničí.
  • Na Kancelář zdravotního pojištění, styčné místo ČR pro oblast zdravotní péče, tel.: 236 033 411, Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript..
Aktualizováno: 24. 8. 2018 12:50

Jakou péči albánskému pojištěnci poskytnout?

  • Ve většině případů půjde o péči nutnou a neodkladnou.
  • Dále se může jednat o péči plánovanou, která má být ale s poskytovatelem zdravotních služeb předjednána.
  • Rozsah péče je ale definovaný v Potvrzení o registraci (viz dále)

Jakým dokladem se má prokázat?

  • Měl by se prokázat Potvrzením o registraci vydaným českou zdravotní pojišťovnou, u které se měl před návštěvou zdravotnického zařízení albánský pojištěnec registrovat a předložit tam svůj formulář AL/CZ 111.
  • V urgentních případech se může prokázat přímo formulářem AL/CZ 111 (postup viz dále).
  • Potvrzení o registraci musí obsahovat definovaný rozsah péče, české číslo pojištěnce a dobu platnosti.

Komu a jak péči vyúčtovat? Kdo ji zaplatí?

  • Péči je třeba účtovat české zdravotní pojišťovně, která vystavila Potvrzení o registraci.
  • Péči je třeba vykázat výkonově v druhu pojištění 4 a samostatnou fakturou se samostatnými dávkami podle Seznamu zdravotních výkonů (vyhláška č. 134/1998 Sb. v platném znění). Hradí se na základě smlouvy s daným poskytovatelem zdravotních služeb, popřípadě na základě platné úhradové vyhlášky.
  • Poskytovatel péče obdrží platbu ve stejné výši a v běžném termínu jako u českých pojištěnců.
  • Náklady na péči jsou českou ZP přeúčtovány albánské kompetentní instituci, která je zaplatí.

Jak postupovat, pokud se pacient prokáže formulářem AL/CZ 111?

  • Ambulantní ošetření
    • Po pacientovi lze vyžadovat platbu v hotovosti. Platí regulovaná maximální cena dle platného Cenového předpisu MZ.
    • Albánská kompetentní instituce může vynaložené náklady do určité výše pacientovi proplatit, pokud jí předloží doklad o zaplacení a lékařskou zprávu.
    • Zdravotnické zařízení také může pacienta samo zaregistrovat u české zdravotní pojišťovny pomocí formuláře AL/CZ 111 potvrzeného albánskou kompetentní institucí. Následuje pak výše uvedený postup vykazování.
  • Hospitalizace
    • Pacient si v nemocnici zvolí českou zdravotní pojišťovnu. U této pojišťovny nemocnice pacienta pomocí formuláře AL/CZ 111 potvrzeného albánskou kompetentní institucí zaregistruje. Následuje pak výše uvedený postup vykazování.

Co dělat pokud se pacient neprokáže žádným z uvedených dokladů?

  • Ambulantní ošetření – lze požadovat platbu v hotovosti (viz výše).
  • Hospitalizace – lze požadovat platbu v hotovosti.
  • U obou typů ošetření lze z Albánie dodatečně vyžádat formulář AL/CZ 111. Pro jeho získání je nezbytné znát kompletní údaje pacienta, jeho zahraniční pojišťovnu a případně mít kopii jeho cestovního dokladu.
  • Formulář lze vyžádat prostřednictvím KZP, zdravotní pojišťovny, albánského styčného místa nebo rodinných příslušníků pacienta.
  • Ne vždy se podaří formulář dodatečně získat. Jeho vystavení může trvat i velmi dlouho.
  • Po získání formuláře následuje výše uvedený postup vykazování.

Existují nějaké další povinnosti?

  • Hospitalizace albánského pojištěnce má být neprodleně oznámena české zdravotní pojišťovně, která vydala Potvrzení o registraci. Buď formulářem CZ/AL 113, nebo neformálně s uvedením diagnózy a předpokládané doby hospitalizace.

No koho se obrátit pro více informací?

  • Na českou zdravotní pojišťovnu, jejího specialistu na EU a zahraničí.
  • Na Kancelář zdravotního pojištění, styčné místo ČR pro oblast zdravotní péče, tel.: 236 033 411, Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

 

Aktualizováno: 24. 8. 2018 12:46

Jakou péči tureckému pojištěnci poskytnout?

  • Ve většině případů půjde o péči nutnou a neodkladnou.
  • Dále se může jednat o péči plánovanou, která má být ale s poskytovatelem zdravotních služeb předjednána.
  • Rozsah péče je vždy definovaný v Potvrzení o registraci (viz dále)

Jakým dokladem se má prokázat?

  • Měl by se prokázat Potvrzením o registraci vydaným českou zdravotní pojišťovnou, u které se měl před návštěvou zdravotnického zařízení turecký pojištěnec registrovat a předložit tam svůj formulář TR/CZ 111.
  • V urgentních případech se může prokázat přímo formulářem TR/CZ 111 (postup viz dále).
  • Potvrzení o registraci musí obsahovat definovaný rozsah péče, české číslo pojištěnce a dobu platnosti.

Komu a jak péči vyúčtovat? Kdo ji zaplatí?

  • Péči je třeba účtovat české zdravotní pojišťovně, která vystavila Potvrzení o registraci.
  • Péči je třeba vykázat výkonově v druhu pojištění 4 a samostatnou fakturou se samostatnými dávkami podle Seznamu zdravotních výkonů (vyhláška č. 134/1998 Sb. v platném znění). Hradí se na základě smlouvy s daným poskytovatelem zdravotních služeb, popřípadě na základě platné úhradové vyhlášky.
  • Poskytovatel péče obdrží platbu ve stejné výši a v běžném termínu jako u českých pojištěnců.
  • Náklady na péči jsou českou ZP přeúčtovány turecké kompetentní instituci, která je zaplatí.

Jak postupovat, pokud se pacient prokáže formulářem TR/CZ 111?

  • Ambulantní ošetření
    • Po pacientovi lze vyžadovat platbu v hotovosti. Platí regulovaná maximální cena dle platného Cenového předpisu MZ.
    • Turecká kompetentní instituce může vynaložené náklady do určité výše pacientovi proplatit, pokud jí předloží doklad o zaplacení a lékařskou zprávu.
    • Zdravotnické zařízení také může pacienta samo zaregistrovat u české zdravotní pojišťovny pomocí formuláře TR/CZ 111 potvrzeného tureckou kompetentní institucí. Následuje pak výše uvedený postup vykazování.
  • Hospitalizace
    • Pacient si v nemocnici zvolí českou zdravotní pojišťovnu. U této pojišťovny nemocnice pacienta pomocí formuláře TR/CZ 111 potvrzeného tureckou kompetentní institucí zaregistruje. Následuje pak výše uvedený postup vykazování.

Co dělat pokud se pacient neprokáže žádným z uvedených dokladů?

  • Ambulantní ošetření – lze požadovat platbu v hotovosti (viz výše).
  • Hospitalizace – lze požadovat platbu v hotovosti.
  • U obou typů ošetření lze z Turecka dodatečně vyžádat formulář TR/CZ 111. Pro jeho získání je nezbytné znát kompletní údaje pacienta, jeho zahraniční pojišťovnu a případně mít kopii jeho cestovního dokladu.
  • Formulář lze vyžádat prostřednictvím KZP, zdravotní pojišťovny, tureckého styčného místa nebo rodinných příslušníků pacienta.
  • Ne vždy se podaří formulář dodatečně získat. Jeho vystavení může trvat i velmi dlouho.
  • Po získání formuláře následuje výše uvedený postup vykazování.

Existují nějaké další povinnosti?

  • Hospitalizace tureckého pojištěnce má být neprodleně oznámena české zdravotní pojišťovně, která vydala Potvrzení o registraci. Buď formulářem CZ/TR 113, nebo neformálně s uvedením diagnózy a předpokládané doby hospitalizace.

No koho se obrátit pro více informací?

  • Na českou zdravotní pojišťovnu, jejího specialistu na EU a zahraničí.
  • Na Kancelář zdravotního pojištění, styčné místo ČR pro oblast zdravotní péče, tel.: 236 033 411, Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript..

 

 

Aktualizováno: 24. 8. 2018 11:16

Jakou péči černohorskému pojištěnci poskytnout?

  • Ve většině případů půjde o péči nutnou a neodkladnou.
  • Dále se může jednat o péči plánovanou, která má být ale s poskytovatelem zdravotních služeb předjednána, nebo o péči v plném rozsahu v případě černohorských důchodců žijících v ČR.
  • Rozsah péče je vždy definovaný v Potvrzení o registraci (viz dále)

Jakým dokladem se má prokázat?

  • Měl by se prokázat Potvrzením o registraci vydaným českou zdravotní pojišťovnou, u které se měl před návštěvou zdravotnického zařízení černohorský pojištěnec registrovat a předložit tam svůj formulář YU/CZ 111.
  • V urgentních případech se může prokázat přímo formulářem YU/CZ 111 (postup viz dále).
  • Potvrzení o registraci musí obsahovat definovaný rozsah péče, české číslo pojištěnce a dobu platnosti.

Komu a jak péči vyúčtovat? Kdo ji zaplatí?

  • Péči je třeba účtovat české zdravotní pojišťovně, která vystavila Potvrzení o registraci.
  • Péči je třeba vykázat výkonově v druhu pojištění 4 a samostatnou fakturou se samostatnými dávkami podle Seznamu zdravotních výkonů (vyhláška č. 134/1998 Sb. v platném znění). Hradí se na základě smlouvy s daným poskytovatelem zdravotních služeb, popřípadě na základě platné úhradové vyhlášky.
  • Poskytovatel péče obdrží platbu ve stejné výši a v běžném termínu jako u českých pojištěnců.
  • Náklady na péči jsou českou ZP přeúčtovány černohorské kompetentní instituci, která je zaplatí.

Jak postupovat, pokud se pacient prokáže formulářem YU/CZ 111?

  • Ambulantní ošetření
    • Po pacientovi lze vyžadovat platbu v hotovosti. Platí regulovaná maximální cena dle platného Cenového předpisu MZ.
    • Černohorská kompetentní instituce může vynaložené náklady do určité výše pacientovi proplatit, pokud jí předloží doklad o zaplacení a lékařskou zprávu.
    • Zdravotnické zařízení také může pacienta samo zaregistrovat u české zdravotní pojišťovny pomocí formuláře YU/CZ 111 potvrzeného černohorskou kompetentní institucí. Následuje pak výše uvedený postup vykazování.
  • Hospitalizace
    • Pacient si v nemocnici zvolí českou zdravotní pojišťovnu. U této pojišťovny nemocnice pacienta pomocí formuláře YU/CZ 111 potvrzeného černohorskou kompetentní institucí zaregistruje. Následuje pak výše uvedený postup vykazování.

Co dělat pokud se pacient neprokáže žádným z uvedených dokladů?

  • Ambulantní ošetření – lze požadovat platbu v hotovosti (viz výše).
  • Hospitalizace – lze požadovat platbu v hotovosti.
  • U obou typů ošetření lze z Černé Hory dodatečně vyžádat formulář YU/CZ 111. Pro jeho získání je nezbytné znát kompletní údaje pacienta, jeho zahraniční pojišťovnu a případně mít kopii jeho cestovního dokladu.
  • Formulář lze vyžádat prostřednictvím KZP, zdravotní pojišťovny, černohorského styčného místa nebo rodinných příslušníků pacienta.
  • Ne vždy se podaří formulář dodatečně získat. Jeho vystavení může trvat i velmi dlouho.
  • Po získání formuláře následuje výše uvedený postup vykazování.

Existují nějaké další povinnosti?

  • Hospitalizace černohorského pojištěnce má být neprodleně oznámena české zdravotní pojišťovně, která vydala Potvrzení o registraci. Buď formulářem CZ/YU 113, nebo neformálně s uvedením diagnózy a předpokládané doby hospitalizace.

No koho se obrátit pro více informací?

  • Na českou zdravotní pojišťovnu, jejího specialistu na EU a zahraničí.
  • Na Kancelář zdravotního pojištění, styčné místo ČR pro oblast zdravotní péče, tel.: 236 033 411, Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

 



Aktualizováno: 24. 8. 2018 11:02

Jakou péči makedonskému pojištěnci poskytnout?

  • Ve většině případů půjde o péči nutnou a neodkladnou.
  • Dále se může jednat o péči plánovanou, která má být ale s poskytovatelem zdravotních služeb předjednána, nebo o péči v plném rozsahu v případě makedonských důchodců žijících v ČR.
  • Rozsah péče je vždy definovaný v Potvrzení o registraci (viz dále)

Jakým dokladem se má prokázat?

  • Měl by se prokázat Potvrzením o registraci vydaným českou zdravotní pojišťovnou, u které se měl před návštěvou zdravotnického zařízení makedonský pojištěnec registrovat a předložit tam svůj formulář RM/CZ 111.
  • V urgentních případech se může prokázat přímo formulářem RM/CZ 111 (postup viz dále).
  • Potvrzení o registraci musí obsahovat definovaný rozsah péče, české číslo pojištěnce a dobu platnosti.

Komu a jak péči vyúčtovat? Kdo ji zaplatí?

  • Péči je třeba účtovat české zdravotní pojišťovně, která vystavila Potvrzení o registraci.
  • Péči je třeba vykázat výkonově v druhu pojištění 4 a samostatnou fakturou se samostatnými dávkami podle Seznamu zdravotních výkonů (vyhláška č. 134/1998 Sb. v platném znění). Hradí se na základě smlouvy s daným poskytovatelem zdravotních služeb, popřípadě na základě platné úhradové vyhlášky.
  • Poskytovatel péče obdrží platbu ve stejné výši a v běžném termínu jako u českých pojištěnců.
  • Náklady na péči jsou českou ZP přeúčtovány makedonské kompetentní instituci, která je zaplatí.

Jak postupovat, pokud se pacient prokáže formulářem RM/CZ 111?

  • Ambulantní ošetření
    • Po pacientovi lze vyžadovat platbu v hotovosti. Platí regulovaná maximální cena dle platného Cenového předpisu MZ.
    • Makedonská kompetentní instituce může vynaložené náklady do určité výše pacientovi proplatit, pokud jí předloží doklad o zaplacení a lékařskou zprávu.
    • Zdravotnické zařízení také může pacienta samo zaregistrovat u české zdravotní pojišťovny pomocí formuláře RM/CZ 111 potvrzeného makedonskou kompetentní institucí. Následuje pak výše uvedený postup vykazování.
  • Hospitalizace
    • Pacient si v nemocnici zvolí českou zdravotní pojišťovnu. U této pojišťovny nemocnice pacienta pomocí formuláře RM/CZ 111 potvrzeného makedonskou kompetentní institucí zaregistruje. Následuje pak výše uvedený postup vykazování.

Co dělat pokud se pacient neprokáže žádným z uvedených dokladů?

  • Ambulantní ošetření – lze požadovat platbu v hotovosti (viz výše).
  • Hospitalizace – lze požadovat platbu v hotovosti.
  • U obou typů ošetření lze z Makedonie dodatečně vyžádat formulář RM/CZ 111. Pro jeho získání je nezbytné znát kompletní údaje pacienta, jeho zahraniční pojišťovnu a případně mít kopii jeho cestovního dokladu.
  • Formulář lze vyžádat prostřednictvím KZP, zdravotní pojišťovny, makedonského styčného místa nebo rodinných příslušníků pacienta.
  • Ne vždy se podaří formulář dodatečně získat. Jeho vystavení může trvat i velmi dlouho.
  • Po získání formuláře následuje výše uvedený postup vykazování.

Existují nějaké další povinnosti?

  • Hospitalizace makedonského pojištěnce má být neprodleně oznámena české zdravotní pojišťovně, která vydala Potvrzení o registraci. Buď formulářem CZ/RM 113, nebo neformálně s uvedením diagnózy a předpokládané doby hospitalizace.

No koho se obrátit pro více informací?

  • Na českou zdravotní pojišťovnu, jejího specialistu na EU a zahraničí.
  • Na Kancelář zdravotního pojištění, styčné místo ČR pro oblast zdravotní péče, tel.: 236 033 411, Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

 

Aktualizováno: 24. 8. 2018 10:40

Kontaktní informace

Kompletní kontakty naleznete zde!
Kancelář zdravotního pojištění, Praha 3, Žižkov, nám. W. Churchilla 1800/2, PSČ 130 00, Tel: +420 236 033 411, IČ: 70938393
Email: info @ kancelarzp.cz ; www: http://www.kancelarzp.cz/; Datová schránka: 939ut2i